אסתמה – ממטרד קל לסכנת חיים

ד"ר פוקס בנימין

ד"ר פוקס בנימין

מומחה לרפואת ריאות, מנהל מכון ריאות בביה"ח אסף הרופא

אסתמה היא מחלה ריאתית כרונית, שבה דרכי הנשימה מכווצות ומודלקות בעקבות מגע עם גורמים שונים. מדובר במחלה נפוצה מאוד בישראל ובעולם, שתסמיניה  כוללים: שיעול, וקוצר נשימה. אם יש מסר אחד מרכזי שאפשר לומר בענין אסתמה,  הוא: שאין ממש כללים. לכל חולה יש  תסמינים שונים וייחודיים של המחלה.

כך למשל, לאחד יש אלרגיה לקרדית אבק הבית, לאחר, אלרגיה לדשא. יש חולי אסתמה שסובלים מהתקפים אחרי חשיפה לאוויר קר, או למאמץ גופני, או לאדי כלור, או לזיהום אוויר. אחרים מפתחים אסתמה אחרי חשיפה לחומרים שונים במקום עבודה, או בבית. לא תמיד אפשר להבין מדוע, האסתמה פשוט קיימת

ישנם חולים שלהם האסתמה לא ממש מפריעה להתנהלות בשגרת חיי היומיום. אמנם ישנם שיעולים מידי פעם, אך  הם חולפים מעצמם, ללא טיפול, או לאחר  קבלת תרופה ממשאף. לעומת זאת, אצל אחרים מדובר בסבל מתמשך על בסיס יומיומי של שיעולים  וקשיי נשימה, ואלה נאלצים ליטול תרופות בקביעות כדי  להקל על עליהם. יתר על כן, מוכרים גם מקרים קיצוניים של מוות מהתקף אסתמה, אבל הודות ליכולת מתן טיפול יעיל ולרוב מודעות מספקת אצל חולים ורופאים, תמותה מאסתמה היא אירוע נדיר.

מה שחשוב, הוא: הפנייה  לעזרה, מאחר וישנם פתרונות רבים לאסתמה. לפעמים מספיק רק לקבל הדרכה מסודרת על שימוש במשאף, לפעמים יש צורך בבירור נוסף, או בטיפול משמעותייותר. בשנים האחרונות אנו נוכחים  בפתרונות מגוונים  לחולי אסתמה קשים, כולל מתן תרופות ביולוגיות חדשניות בנוגדנים ל IL5 או IgE ואו תרופות חדשות ויעילות.

שתף את הפוסט

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן