יתר לחץ דם ריאתי – אבחון מדויק מוביל לתוצאות טובות

ד"ר פוקס בנימין

ד"ר פוקס בנימין

מומחה לרפואת ריאות, מנהל מכון ריאות בביה"ח אסף הרופא

כולם מכירים את המושג  'לחץ דם'. הלחץ הזה נוצר בכלי הדם של הגוף מפעילות הלב השמאלי. מודדים את לחץ הדם בקלות בעזרת מנג'טה פשוטה.  כולם גם יודעים שיתר לחץ דם היא בעיה, שמחייבת טיפול על מנת למנוע נזק לכלי הדם עצמם ולאיברי הגוף.

מה שפחות ידוע הוא כי לריאה יש מחזור דם פרטי משלה. עורק הריאה יוצא מהלב הימני ומוביל דם לא מחומצן מוורידי הגוף לריאה. בנימי הריאה הדם מתחמצן והפחמן דו-חמצני משתחרר לאוויר הננשף. וורידי הריאה מחזירים את הדם המחומצן מהריאה בחזרה ללב השמאלי, ומשם לעורקי הגוף. כמו בעורקים הרגילים, קיים 'לחץ דם ריאתי', כאשר מדי פעם, עולה לחץ דם הריאתי  ל'יתר לחץ דם ריאתי' (המונח באנגלית הוא: PULMONARY HYPERTENSION). לרוב, מגלים את תופעת לחץ הדם הריאתי לראשונה בעזרת אקו-לב. למעשה,  בדיקת אקו לב לא ממש מודדת את לחץ הדם בעורק הריאה, אלא מספקת הערכה לגבי ערכי  לחץ הדם הריאתי, בעזרת מדידה עקיפה וחישוב בעזרת נוסחה, כך שלא תמיד מדובר בהערכה מדויקת. תסמינים של המחלה כוללים קוצר נשימה במאמץ, כאבים בחזה ולפעמים טרום-עליפון.

אם כבר יש חשש ליתר לחץ דם ריאתי, חשוב מאוד לפנות למומחה בתחום ספציפי זה. תהליך האבחון דורש מיומנות, ידע וניסיון. ברוב המקרים, יתר לחץ דם ריאתי מתברר כתופעת לוואי של מחלה לבבית, או מחלה ריאתית כלשהי, כך שאין צורך בטיפול תרופתי להורדת לחץ הדם בריאות, אלא יש לטפל באופן יסודי  במחלת  הרקע. במקרים שבהם מאבחנים הימצאות 'יתר לחץ דם ריאתי עורקי', או PULMONARY ARTERIAL HYPERTENSION מדובר כבר סיפור אחר – זוהי מחלה נדירה בנימי הריאה, שמפריעה לזרימת הדם ולתהליך של קליטת החמצן והפרשת הפחמן הדו-חמצני. זהו מצב   רציני, שמחייב  טיפול תרופתי, ולעיתים אפילו השתלה. שוב, חשוב ביותר להיות בטיפולו של רופא מומחה בתחום יתר לחץ דם ריאתי. יש מה לעשות, וממש לא כדאי לטעות.

שתף את הפוסט

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן