איך ייראו תפקודי ריאות של חולי הקורונה?

ד"ר פוקס בנימין

ד"ר פוקס בנימין

מומחה לרפואת ריאות, מנהל מכון ריאות בביה"ח אסף הרופא

איך ייראו תפקודי ריאות של חולי הקורונה?

כולם כבר יודעים שזיהום ע’’י וירוס הקורונה מתחיל עם פלישת הוירוס לדרכי האוויר העליונות, בעיקר האף. אבל בהמשך, במקרים הקשים, הבעיה היא דלקת ריאות קשה ואך קריסת הריאות. חלק ניכר של חולי הקורונה לא מגיעים בכלל להנשמה מכנית, וחלק מכובד המונשמים שורדים ובסופו של יום והולכים הביתה. יהיו בינינו הרבה ‘ניצולי קורונה’. השאלה מה יהיה בטווח הארוך? האם אותם ‘ניצולים’ יישארו לנצח עם ריאות מצולקות ויהיו מוגבלים בתפקודם ויזדקקו לתרופות או לתוספת חמצן?

התשובה הקנה היא – אני לא לחלוטין יודע. הרי הקורונה איתנו רק כמה חודשים ואין לנו נתונים מה יקרה אחר כך. מה שיש לנו זה קצת מידע אחרי מגפת ה ‘SARS’ שפקדה את דרום-מזרח אסיה לפני כמה שנים. חיפשתי בספרות המצקועית ומצאתי ארבעה מאמרים על ניצולי SARS (לא כולם הונשמו). החדשות הטובות הן שאצל רובם לא היתה פגיעה משמעותית בתפקודי ריאות. בדיקות נפח האוויר בריאה היו תקינות (במונח הרפואי vital capacity). היתה ירידה מתונה מאוד ב’כושר הפעפוע’ כלומר עד כמה מהר הגז עובר מן הריאה לזרימת הדם. הירידה היתה מאוד קלה ולא ברמה שבן אדם ירגיש הגבלה. בקרב הניצולים כן היתה ירידה בקיבולת המאמץ אבל בבדיקה קפדנית התגלה שלרוב מדובר באובדן כושר גופני ולא בגלל בעיה ריאתית.

יש הסתייגיות כמובן – מדבור במחקרים קטנים של כ 240 נבדקים ס’כ, חלק מהמחקרים היו על עובדי בריאות שלרוב היו צעירים ובריאים יחסית כאשר נבדקו בSARS, ואין לדעת מה קרה לאנשים שכבר היו חולים במחלה ריאתית ותפקודי ריאות ירודים מלכתחילה.

רק זמן יגיד מה יקרה לניצולי הקורונה, אבל יש מקום לאופטימיות זהירה מבחינת ההשלכות הריאתיות לטווח הארוך.

תהיו בריאים ותשמרו על עצמכם. חג שמח.

ד’ר בנימין פוקס

מקורות:
https://doi.org/10.1111/j.1440-1843.2010.01720.x
https://doi.org/10.1159/000095673
https://thorax.bmj.com/content/60/5/401
https://doi.org/10.1183/09031936.04.00007104

שתף את הפוסט

סגירת תפריט
דילוג לתוכן