מחלת COPD – אופקים חדשים למחלה כרונית

ד"ר פוקס בנימין

ד"ר פוקס בנימין

מומחה לרפואת ריאות, מנהל מכון ריאות בביה"ח אסף הרופא

אז עישנת שנים רבות? יש לזה מחיר בריאותי והוא:  COPD. מדובר בראשי התיבות: CHRONIC OBSTRUCTIVE PULMONARY DISEASE, או בשמותיה האחרות, המחלה נקראת: אמפיזמה / נפחת / ברונכיטיס כרוני.

חולי COPD סובלים מקוצר נשימה, בעיקר בזמן מאמץ, לרוב מדובר גם בשיעול כרוני עם ליחה ואירועים חוזרים של דלקת בדרכי הנשימה. לרוב, מאבחנים COPD על פי התסמינים האופיינים ובעזרת בדיקה פשוטה, שנקראת: 'ספירומטריה', או 'תפקודי ריאות'. בדיקה זאת מתבצעת ע"י רופא ריאות, או במעבדה לתפקודי ריאות.

איך מטפלים? בראש ובראשונה – פשוט יש להפסיק לעשן! הפסקת עישון אמנם לא מרפאה את הנזקים הקיימים, אבל בולמת התדרדרות נוספת בתפקודי הריאות, ועדיין לא דיברנו בכלל על הפחתת הסיכון לאירוע לבבי/מוחי. במקביל, יש חשיבות עליונה להגיע לבעל המקצוע: לרופא הריאות. לא רק שאנחנו רופאי הריאות מבינים הכי טוב במחלת ה COPD, אלא שגם נבחר את התרופה המתאימה ביותר למחלה, בניגוד לרופאים כלליים, שלעיתים מוגבלים במגוון התרופות שהם רשאים לתת (בהתאם להרכב סל הבריאות).

בטיפול עצמו ישנם מרכיבים אחרים, חשובים לא פחות. למשל:  תוכנית חיסונים, שיקום ריאות, מתן חמצן (לפעמים). יש לדעת כי במקרים של מחלה מתקדמת מאוד, ישנם חולים שאף נזקקים להשתלת ריאות.

בכל מקרה, הכלל החשוב מכל הוא: להפסיק לעשן, או טוב מכך – פשוט לא להתחיל לעשן בכלל.

שתף את הפוסט

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן